Over mij

Naam: Saskia Paërl
Relatie:  Ja, getrouwd met senior hard- en software engineer en universeel techneut,  Yits Paërl
Kennen we als: Gediplomeerd zangpedagoog klassiek en lichte muziek, zangcoach, zangeres, vocalist, muzikaal leider, actrice, presentatrice, poppenspeelster en entertainer.
Houdt van: Mensen ontmoeten
Hekel aan: Energie verspillen.
Ontspant door: Bomen zien.
Lees meer…

Onze voordelen

Gratis, eerlijk en vrijblijvend advies
Flexibel
Zeven dagen per week beschikbaar
Hoge kwaliteit, lage prijzen
Onderscheiden met ‘Prijs Oorspronkelijk Talent’
Oog voor detail en precisie
Artisanal en echt
Docent Muziek
Gediplomeerd zangpedagoge

Saskia Paërl: zangeres en zangpedagoge

Kom je in Volmerstraat 1A in mijn studio, dan loop je na de hal links door de deur met het bord ‘Kantoor Centraal Theater’.
Daarna volg je het bord ‘Toneel kleedkamer’ waarna je het toneel met het podium vindt. Welkom in de les!
Saskia Paërl: leerbedrijf SBB, ZZPer, zangpedagoge en zangeres.
‘Wat gaan we doen, Sas?’ vragen de amateurs en bekende Nederlanders aan mij.

Samen spelen, samen werken

Wij gaan muziek maken met de leerlingen in Volmerstraat 1A.
Daar geef ik privéles en iedere maand is er een groepsles waar wij jammen voor de muziekpresentatie.
Wij, dat zijn professionals en amateurs van alle leeftijden. Van peuters tot overgrootouders.
Wij oefenen het zingen en elkaar begeleiden op muziekinstrumenten.
Naast mijn privépraktijk werk ik als muziekpedagoog binnen het landelijke muziekonderwijs.

Paerl Electronics

Mijn producties maak ik met behulp van de soft- en hardware van Paerl Electronics en de ICT kennis van Yits.
Artistieke vaardigheden komen voort uit technische kennis van zang, dans en ICT.
In de One Woman Show zing ik voor Zorgcentra, Vrouwennetwerken en op bruiloften en partijen covers en eigen muziek.
Alle Disney sprookjes en de computer geanimeerde film bij Albert Heijn speel ik in de poppenkast. Daarmee komt het aantal Kinder Shows op 364.
Maar ik heb ook met verschillende gezelschappen en in programma’s met andere artiesten gewerkt
Intussen ben ik ver voorbij de duizendste voorstelling en het houdt niet op.

Hoe is dat allemaal gekomen?

Ik ben geboren in het chique Amsterdam-Zuid. In de Johannes Verhulststraat 80 vier hoog en opgegroeid in het theatervak.
Als dochter van een actrice.

Het Centraal Theater en Tom Poes

In 1960 speelde mijn moeder, Suze Marz toneel bij De Nieuwe Amsterdamse Komedie in het Centraal Theater aan de Amstelstraat 14 in Amsterdam.
Ik was 8 jaar toen mijn moeder de hoofdrol van Tom Poes speelde in Roberti’s Jeugdtoneel.
Het was zo leuk, dat ik wilde dat het nooit voorbij zou gaan.

Zanglessen van de Volks Muziek School

In 1965 stapte mijn moeder, trots als een pauw met mij en met mijn zus Astrid naar de directie.
Joop Groesz en Arend Westera waren diep onder de indruk van onze zuivere stemmetjes.
Wij kregen een piano in bruikleen en de zanglessen werden betaald uit een cultuurfonds van de muziekschool..
Van kind af aan stond ik op het toneel en traden Astrid en ik op voor radio, TV en zingen in de Stadsschouwburg van Amsterdam.
Met Astrid won ik de 1e prijs tijdens de talentenjacht in het Polanentheater met Henk van der Molen in de jury.
Dat resulteerde in klassiek gitaarlessen en liedbegeleiding.

De Conamus liedjesbeurs

In de zestiger jaren was ik een puber en altijd nieuwsgierig naar andere mogelijkheden in een tijd van welvaart en vrijheid.
Ik greep mijn kans door voor te zingen voor de zangpedagogen van het conservatorium en werd aangenomen waardoor ik een studiebeurs kreeg.
Als conservatoriumstudent werd ik door verschillende organisatoren van talentenjachten uitgenodigd om jurylid te zijn.
Ik ontmoette veel artiesten op de Liedjesbeurs van Conamus, zoals componist en tekstschrijver Pieter Goemans die met zijn nieuwe liefde in Amstelveen ging wonen. Zo mocht ik de halve woning op Ruysdaelkade 87 van zijn vriendinnetje Marjo overnemen.
Perfect gelegen tussen studio Move On in  Quellijnstraat 125,  het Conservatorium in  Bachstraat 5 en vlak bij het huis van Henk van der Molen in de  Dintelstraat, waar ik gitaarles kreeg.

Eerste prijs op het J.E.S festival én de prijs voor het meest oorspronkelijke talent

Samen met Heddy Lester en Fon Klement veroverde ik de eerste prijs op het Jong Euro Songfestival te Oostende (Vlaanderen).
Daarbij werd ik bekroond met de publieksprijs voor het meest oorspronkelijk talent.
Ik wist dat ik met mijn lange lijf mijzelf moet leren presenteren als zangeres. Dansen kan ik niet, maar bewegen wel.
In de Gouden Gids vond ik onder de rubriek Balletscholen: Studio ‘Move’.
Later heet het ‘Move On’ en werkte ik mee aan voorstellingen in De Open Bak van Theater De Engelenbak in Amsterdam.
Artistiek leidster en docent Jazzdans Erica Rooda nodigde mij uit om zanglessen te geven en leerlingen met piano te begeleiden in een cursus van tien lessen cabaret aan de Amateur Toneelschool. Die heette een jaar later Amateur Theaterschool en wij gaven een cursus van 20 lessen musical.
Erica ontwierp de zangpresentatie en ik bewerkte de pianomuziek die ik ook op mijn piano-examen kon spelen.
Erica kreeg een vaste baan als hoofdvak docent Jazzdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.
Er kwamen uitnodigingen voor optredens voor mij.

Sweelinck Conservatorium Amsterdam

Aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam leerde ik de terminologie en vakjargon van zang in lessen van Lode Devos, Cobie Riemersma en Elly Jens. De zangtechniek van de beweging van de adem in het klassiek belcanto maakte ik mijzelf eigen bij Lennart Rodriguez-de Miranda in Delfgauw.
Eigen teksten schrijven leerde ik van Pieter Goemans. Wij vertaalden Engelse lyrics naar Nederlandse hertalingen.
In dezelfde periode zong ik als solist tijdens het Songfestival ‘Menschen am Meer’ te Rostock.
Kwaliteit ontwikkelde ik door muziek te horen en te maken. Onder leiding van Bernard Haitink en vele andere grote dirigenten zong ik
in de een van de mooiste concertzalen van de wereld als één van de eerste alten in het Koor van het Concertgebouw Orkest en
leerde hoe geluid werkt door de akoestiek.
Erna Spoorenberg gaf mij feedback bij het schrijven van mijn eindexamen scriptie over de klassieke zangkunst.
Het ‘Leerplan en leergang voor het zangonderwijs’ werkte ik zangtechnisch en pedagogisch uit tot de scriptie Docent Lichte Muziek en deed met behulp van zanglessen van Ank Reinders mijn Staatsexamens zang klassiek en lichte muziek.

Grootste compliment ooit

Het grootste compliment dat ik ooit kreeg komt van één van de grootste jazz zangeressen van de tachtiger jaren en docent zang lichte muziek,
Ann Burton. Zij zei: ‘dat ik mijn eigen identiteit behoudt in een veelheid aan muzikale stijlen en in aanmerkelijk veranderende, vooral technische, omstandigheden’. Als je maar lang genoeg blijft oefenen, wordt je vanzelf bijzonder.
Met pianobegeleiding van John Lehman op DAT recorder, microfoon, geluidboxen en kostuums zing ik mijn Theater Thuis Shows in zorgcentra.
Van conferencier Hans Borghardt nam ik een poppenkast, stokpoppen en het verhaal ‘De gestolen fiets’ over.

Het Poppen Theater van Jan Klaassen en Katrijn bij Albert Heijn

Met Hetty Paërl beschilderde ik ze en kleedde ze aan tot Jan Klaassen figuren. Wij bewerkten het verhaal tot ‘Mijn gestolen feestneus’. Ik voegde goocheltrucs van Thoraldo toe, verkleedde mijzelf en werd poppenspeler. De poppenkastverhalen laat ik vanuit kinderogen zien.
De naam van de Kinder Disco Royal bedenk ik als ik poppenkast speel voor een kindje van een voetballer van Ajax in Club Royalty in de Spuistraat.
Ajax voetbalde daar met mijn ballonnen.

Van student aan de A.A.D.A., New York, tot zangeres in het Koor Concertgebouw Orkest Amsterdam

Omdat ik wilde  weten wat er buiten Nederland in het theater gemaakt werd, deed ik auditie voor ‘Cats’ in Hamburg; volgde ik de Summer Course at the American Academy of Dramatic Arts in New York; zanglessen in Londen; bezocht als afgezant van het Koor van het Concertgebouw Orkest repetities van Le Choeur d’Orchestre de Paris en durfde en passant audities te doen bij ‘Le ‘Moulin Rouge’ en ‘Le Lido’.

Catherine Sadolin en de Opleiding Docent Muziek Deeltijd

Het doel van de Complete Vocal Technique van Catherine Sadolin en de Opleiding Docent Muziek Deeltijd hoor je terug in mijn One Woman Shows en Muziekpresentaties van mijn leerlingen. Het publiek in de zaal bij de One woman shows bestaat uit mensen met verschillende achtergronden en van verschillende leeftijden.
Het doel van de Theater Thuis Show ‘Wij zijn blij met u!’ is dat wij blij zijn met elkaar!
Het doel van de les is, dat wij kunnen horen en zien dat wij vooruitgang geboekt hebben. Iedereen gaat blij naar huis.

Ik heb mijzelf steeds opnieuw uitgevonden en dat blijf ik doen.

2010-0320_utrechtsas-cath-450

Links: Saskia Paërl, rechts: Catherine Sadolin

Download mijn E-book

Met mijn E-book ‘Samen Spelen’ download je de eerste les voor zang, de zanger/liedschrijver (singer/songwriting) en de instrumenten van het Combo. Het zijn oefeningen en liedjes die ik ontwikkelde vanuit klassieke zang, lichte muziek, Complete Vocal Technique van Catherine Sadolin en de opleiding Docent Muziek.

E-book downloaden

Uw naam (*)

Uw email (*)

captcha