Blog

18 maart 2017. Een voorstelling maken doe je zo.

Een voorstelling maken doe je zo: Wij zijn blij met u!

Neem contact met ons op. Een beller is sneller!

 

Kwaliteit.
Van mijn twaalfde tot mijn negentiende jaar volgde ik zanglessen.
Van mijn puberteit tot volwassenheid. Zo leerde ik te luisteren naar mijn stem: de klank die naar mijn oren resoneert vanuit de stem in mijn keel naar mijn hoofd.
Zo volgde ik bewust de ontwikkeling van mijn stem. Daarnaast volgde ik de groei van mijn stem via de lucht, door het luisteren naar geluidsopnamen van radio en TV uitzendingen waar ik aan meegewerkt had.
Begrip en kennis van de stem is nodig om te kunnen ‘spelen’ met de stem.
Ik heb zes jaar in het Koor van het Concertgebouworkest gezongen. Dat geeft wat aan. Door te stralen en perfect te zingen win ik het vertrouwen en de sympathie van het publiek.

Repertoire dat past bij de doelgroep.
Kies en schrijf repertoire met de muziek- en zangstijl uit een periode die past bij het
publiek.
Ik kies liedjes waar ik een goed gevoel bij heb. De zangtechniek pas ik aan het repertoire aan. De definitieve keuze van het programma bepaal ik door kritisch naar mijn zangtechniek en de zangstijl: neutral/klassiek, curbing, overdrive of edge te kiezen.

Begeleiding.
Ik kies instrumenten die passen bij mijn stemtype.
Piano of gitaar? Is het slaggitaar, gebroken accoorden, fingerpicking of een tegenmelodie? Is het bodypercussie of slagwerk? Is het een symfonie orkest, big band of combo?
Ken de muzieksmaak uit de juiste periode van de doelgroep.
Zing ik uitsluitend liedjes of praat ik met de mensen of leg ik de nadruk op mijn mode show?

De volgorde van liedjes in het programma met muziek- en zangstijlen.
In het openingsliedje zing ik met volle stem in het middenregister of zacht in de laagte, zodat ik de soundcheck en het publiek kan observeren en de akoestiek van de ruimte kan horen.
Het tweede liedje in een uptempo bepaalt de sfeer. Een maatwisseling van vierkwart naar driekwarts maat. Aandacht van het publiek vasthouden kan ook door het verhaal van de tekst.
Dan gaan we van medium tempo naar vrolijk uptempo met polonaise.
Pauze
Stil beginnen, contrast, ritme, dynamiek toppers, cool down, tango, wals, praatje, toegift.

Hoe kies ik de kleding?
Jurken, jasjes en broeken die ik snel kan wisselen en die passen bij het liedje.
Ik trek een lange broek aan. Of als het uitbundig is een turquoise ballroomjurk.
Na de pauze draag ik de mooiste jurk. Op een avondvoorstelling in december draag ik de zilveren jurk, in de lente kies ik voor de roze of de rode jurk.
De voorstelling wordt bepaald door de sfeer en de entourage. Hoe is het licht, decor, type zaal en sfeer?

Wat is het karakter van de voorstelling?

De architectuur van de ruimte waarin je voor publiek optreedt bepaald het karakter van de voorstelling. Hoe is jouw omgeving?

Is het een kamer of een zaal? Hoeveel mensen mogen er van de brandweer in deze ruimte zijn? Hoe is het licht? Hoe komt het decor uit? Is er een podium, een hoog toneel of gelijkvloers? Zijn er gordijnen en coulissen? Zit het publiek in bioscoopopstelling naar boven? Zit men op stoelen om tafels heen?

Hoe is de sfeer, de entourage en de luchtkwaliteit? Is het een ochtend, matinee of avondvoorstelling?

Het karakter en de aandacht van het publiek wordt bepaald door de ruimte. Als er gedronken en gelopen mag worden, is het publiek rumoerig tijdens het spelen. Zit men echter in het donker te kijken naar het licht op het speelvlak, dan zal het publiek stil zijn.

 

Hoe krijg ik in interactie met deze mensen in deze ruimte?

Moet ik van achter naar het toneel lopen. Wij kunnen het zaallicht aan doen. Wij kunnen Kazoos uitdelen. Ik stel mijzelf voor zodat men mij herkent.

Zing een liedje met iemand uit het publiek. Ik ga naar iemand toe. Ik maak grapjes.

Conclusie:
De muziekstijlen, tempo en het repertoire komt in iedere One Woman Show terug met andere liedjes. Het tempo en ritme zijn gelijk.
De kleding is in deze Show niet de roze jurk maar de rode. Die heeft hetzelfde effect als de roze.

Neem contact met ons op. Een beller is sneller!

Feedback:
‘Het programma was na de pauze leuker en vlotter dan voor de pauze’

Saskia:
Ja.
Daarom heb ik een deel vóór de pauze.
Om het na de pauze te laten spetteren en schitteren.

About Saskia